Huvudpunkter från innehållet
Vad menas med framgångsrik FM?
”Samordning, styrning och utveckling av en organisations stödprocesser gällande byggnader, människor och arbetsplatser. Syftet är att förbättra människors livskvalitet och kärnverksamhetens produktivitet.”
Kommunikationens betydelse i FM
”Kommunikation är själva blodomloppet i FM-uppdraget. Att kommunicera är detsamma som att föra dialog och innebär både att lyssna och att förmedla information. Det är viktigt att skapa möjligheter till dialog och att anpassa kommunikationen efter sammanhanget. The FM Book erbjuder en praktisk modell som FM-chefer kan använda i sin vardag.”
Vi kräver alla en hållbar utveckling
”Hållbar utveckling är en utveckling som tillgodoser dagens behov utan att äventyra framtida generationers möjligheter att tillgodose sina behov.”
FM-lösningar kräver noggranna val
”En kund väljer en FM-lösning av flera skäl, men ingen kund accepterar högre kostnader utan att dessa uppvägs av motsvarande (eller större) positiva effekter.”
Osäkerhet måste hanteras
”Osäkerhet på både makro- och mikronivå påverkar arbetsplatser på flera sätt. Nyckeln till att vara förberedd är kunskap.”
FM handlar alltid om ekonomi
”Ekonomi är en central del av FM och omfattar ett brett område. Det ingår i FM-chefens vardag och kan pedagogiskt beskrivas med diamantmodellen i The FM Book.”
Vikten av återkommande GAP-analyser
”GAP-analyser bör göras löpande för att identifiera förbättringsområden i FM-avtal.”
FM är en ljus framtidsbransch
”Facility Management är en växande bransch där kraven på stödtjänster ökar, digitaliseringen skapar fler och helt nya möjligheter och miljö- och klimatfrågor blir en allt mer integrerad del av strategisk planering.”
Framgång kräver strategisk FM-planering (SFP)
”En process som bidrar till bättre och mer proaktiv tjänsteleverans från FM-organisationen till kunder och användare.”
Arbetsmiljön är en tydlig del i framgången
”Miljöer anpassade efter individers behov av utrymme och inredningsstöd för att bäst hantera aktuella arbetsuppgifter. Optimalt utformade utifrån:
1. Yteffektivitet 2. Ergonomi 3. Ekonomi.”
Om författarna
Micael Larsen har över 30 års erfarenhet inom Facility Management. De senaste åtta åren har även innefattat Workplace Management, strategisk hälsa och arbetsmiljö. Micael har arbetat på de stora FM-bolagen Sodexo, ISS, Coor och suttit i flera ledningsgrupper. Han har haft befattningar som sälj- och marknadsdirektör, försäljningschef och key account manager.
Under varumärket AFM Nordic agerar Micael som arbetsplatsstrateg, konsult, utbildare och föreläsare inom arbetsplats och hälsa. Han är verksam som utbildare på Affärshögskolan i Stockholm, Göteborg och Malmö och har varit engagerad i branschorganisationen IMFA.
linkedin.com/in/micael-larsen-7a99346
Micael använder också sina kunskaper i praktiska leveranser på den nystartade tjänsten FM Competence. Som utvecklar beställarkompetensen inom FM och som också erbjuder en kompetensportal där medlemmar får tillgång både till de senaste internationella nyheterna och kunskaperna men också ges möjligheter till lokala nätverksträffar och erfarenhetsutbyte.
Christer Ekelund är civilekonom med en master inom organisationsutveckling och vidareutbildning hos Berghs School of Communication.
Han har lång erfarenhet av outsourcing, FM och fastighets- och förvaltningsbranschen och haft olika befattningar som ekonomichef, affärscontroller samt med strategiska analyser på bland annat Klövern Fastigheter, NCC och SAS Institute.
Christer arbetade under många år på ISS Facility Services, bland annat som projektledare för stora anbud och därefter som kommunikationsdirektör. Under den tiden initierade han utmärkelsen Stora Propertypriset som senare ändrades till Stora FM-priset.
Han har suttit i juryn för Stora PR-priset och av Marknadsföreningen i Stockholm utsetts till årets kompetensutvecklare.
Christer har senast arbetat som marknads- och kommunikationschef på VR Sverige, ett av Nordens största bolag inom upphandlad kollektivtrafik.
linkedin.com/in/christerekelund
